Proeven we alleen met onze smaakpupillen?

Proeven we alleen met onze smaakpupillen?

Horeca is een spel van zintuigen en tijdens een horecabezoek gebruik je ze allemaal. Ik benadruk de zintuigen zien, horen, ruiken, voelen en proeven dan ook altijd tijdens een bierproeverij. Veel mensen denken dat proeven het belangrijkste zintuig is tijdens een horecabezoek. Begrijpelijk want dit is een van de meest herkenbare zintuigen van een horeca ervaring of een bierproeverij.

Beleving

De vraag is of wat je proeft ook daadwerkelijk alleen een resultaat is van je smaakpapillen? Ik ben van mening dat een beleving een combinatie van de verschillende zintuigen is. Voorafgaand aan een bezoek aan een horecazaak heb je al verwachtingen gecreëerd. Je bekijkt de website, hebt vrienden over de zaak gehoord en je reserveert via de mail of telefoon waardoor je al contact hebt gehad met het bedrijf.

Je komt aanlopen en ziet het bedrijf (en terras), je stapt naar binnen en bekijkt de inrichting, de kleuren, de medewerkers en een flink aantal mooi opgepoetste kranen op de bar. Het is druk of rustig, de muziek staat aan, je hoort geluiden van gasten die plezier hebben en lachen. Geuren van koffie, bier, hout, brood, eten komen je tegemoet en het verlangen naar een lekker biertje wordt alleen maar groter. Bij het plaatsnemen voel je de stoel/kruk, de tafel is schoon/vies en je merkt dat de temperatuur aangenaam is. Je pakt de menukaart en je hebt nog steeds niks geproefd maar wel besloten of de horecazaak aan de eerste verwachtingen voldoet.

De eerste indruk telt!

Vanaf het moment dat je het bedrijf kan zien totdat je een bier hebt besteld komen er ontzettend veel prikkels binnen en wat je proeft is pas te bepalen na enkele minuten. De beleving wordt gecreëerd door verschillende zintuigen en het mooie is dat je ze allemaal positief kan beïnvloeden.

Word je met een glimlach welkom geheten in een gezellig drukke zaak, dan zijn de eerste punten al binnen. Het ruikt lekker en je gaat aan een schone tafel/bar zitten en pakt de aantrekkelijk ogende menukaart. De ober komt aan tafel en vraagt waar je zin in hebt. Met vakkennis, passie en een aantrekkelijke beschrijving geeft hij/zij je een passend advies over welk biertje je moet nemen. Je ziet dat de barman het bier kundig schenkt/tapt en het wordt direct uitgeserveerd op een vilt met het logo naar je toe. Een welgemeende proost volgt en het “echte” proeven kan beginnen.

Het oog eet mee

Ik ben van mening dat de eerste indruk en zicht voor 75% de beleving bepalen. De overige 25% is bij de eerste 10 minuten van minder belang. Als je langer in een zaak verblijft worden de andere zintuigen langzaamaan belangrijker.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.